Sunday, October 17, 2010

Bicara Santai bersama Dr. Irfan Khairi dan Abg Abu


Bersama ABANG ABU (1 jam pertama)

1) Untuk BERJAYA, kita perlu tahu ape yang kita INGIN kan.

2) SET @ PROGRAM kan dalam OTAK yang kita mahu BERJAYA.
- Sesungguhnya setiap AMALAN itu bermula dengan NIAT.

3) Bila sesiapa tanya, "How are you today?" Biasanya kita akan jawab dgn lemah.."Fine.....". Itu bukan tindakan orang yang berjaya.

Orang yang berjaya akan menjawab "I'm GREAT", dengan penuh semangat!
G.R.E.A.T
Get Really Excited About Today!

4) Kita perlu ada P.H.D dulu baru dapat M.B.A
Passion, Hunger, Desire
Massive Bank Account!

5) SURVEY yang dibuat oleh Abg Abu terhadap orang yang pergi bekerja pukul 7pg di MRT Station di Singapura.

Ada 5 soalan (saya sertakan jawapan terus):
1. "Nak pegi mana bang?"
- Of course la majoriti jawab "Nak gi kerja la"

2. Buat ape pegi kerja?
-"Nak carik duit."

3. "Buat ape carik duit?"
- Responden dah mula macam nak marah "Abg ni gile ke tanya macam ni. Saya nak makan, nak suap bini, anak nak gi sekolah, bayar macam-macam hutang, kereta, apartment ................"

4. "Abg suke ke pegi keje?"
- "Terpaksa la. Nak buat macam mana. Mana ada suka. Bosan ada la"

5. "Kalau abg dapat 1 Juta esok, ape abg buat"
- "Benti keje la. Buat ape nak keje lagik"

Kesimpulan: Orang yang TIADA DESIRE dalam melakukan kerja adalah orang yang NIPIS POKETnya. Jika 5 soalan ini ditanya pada orang yang POKET TEBAL, jawapannya adalah, "Saya SANGAT MINAT dgn  kerja saya. Walaupun saya sudah ada BERBILLION duit dalam akaun tetapi saya tetap bersemangat NAK BEKERJA, sebab saya MINAT!"

6) G.E.T  R.I.C.H
G = GET UP early (Islam ajar kita bangun Subuh & jgn tidur balik!)
E = EARN MORE than what you SPEND
T = TRAIN yourself skill of MAKING MONEY everyday
R= RESOURCE-full (Bina jaringan kenalan yang bekualiti)
I= INVEST (Share, Unit Trust). Saving akan rugi dengan INFLASI!
C = CHARITY (Banyakkan SEDEKAH)
H = Make all the steps above as a HABIT.

7) We need a MAP over a MAP to succeed

Mind, Action, Planning
-----------------------
Mentor, Allah, Prayer

8) NIAT, EXCITED, FUN+D!

**1 jam selepas tu pula, giliran Irfan Khairi memberikan tips-tips PERNIAGAAN INTERNET! Penuh dengan RAHSIA yang telah di BONGKAR oleh beliau. Kalau ada masa nanti saya kongsi di post seterusnya! What a GENIUS guy!

2 comments:

  1. Fadh.. Memang sangat2 menarik! Diorang punya la bersemangat memberikan tips2 kewangan.. + x tinggal nasihat pasal agama... Memang menarik!

    ReplyDelete